mei 082018
 

Duurzaamheidscafé 2018 #4: Mobiliteit

Omringd met de geur van olie, waarom Nederland de Tesla niet heeft uitgevonden en ooit gehoord van een (t)rouwfiets?

De auto’s hangen boven ons hoofd, fietsen en scooters om ons heen. De geur van olie. Dat is de bijzondere ambiance van het Duurzaamheidscafé deze keer: in de garage van het ROC Mobiliteit en Logistiek aan de Energieweg 25 in Nijmegen.

Voordat het officiële gedeelte begint, is er de mogelijkheid om buiten te snuffelen aan auto’s op waterstof en elektrische auto’s, zoals de Tesla van de hoofdspreker van vanavond, Ruud Koornstra.

Terwijl we binnenlopen speelt de band ‘Maggie’ het nummer Big Yellow Taxi, passend bij het thema van de avond. En dan kunnen we beginnen. Marjolein van de Zandschulp trapt af als avondvoorzitter. Zij is een van de directeuren bij de gemeente Nijmegen en een van haar aandachtsgebieden is mobiliteit.

De eerste vraag aan het publiek: “Wie is er al vaker bij een Duurzaamheidscafé geweest?”. Ongeveer de helft wel en de andere helft niet. Dat is mooi, want ons streven is om een breed publiek aan te spreken. Dus: naast de trouwe club bezoekers ook onbekenden voor het thema en debat interesseren.

Ruud Koornstra – “Energiecommissaris? Wat doe je dan?”

Keynote spreker Ruud Koornstra betreedt het podium. Hij is de eerste Energiecommissaris van Nederland. Een groep van zo’n 17000 vernieuwers stelden een commissie op om de energietransitie een versnelling te geven. Ze vroegen hem of hij hun commissaris wilde zijn.
Koornstra vertelt over de aanvankelijke scepsis over deze functie. “Wat doe je dan?” werd hem vaak gevraagd. Inmiddels wordt hij aan alle klimaat-tafels gevraagd en is hij een erkend expert en inspirator.

Waarom Nederland de elektrische auto niet heeft uitgevonden
Een steeds terugkerend thema is dat ‘de sector’ het even niet meer weet en er dus vernieuwers nodig zijn om revolutionaire veranderingen teweeg te brengen. De beste ideeën ontstaan in een schuurtje, in de regio, niet vanuit de sector.
Als voorbeeld haalt hij aan dat er in 2007/2008 iemand in Lochem de eerste elektrische auto had gemaakt, een omgebouwde Lotus. Hij is met die auto op pad gegaan naar partijen als VDL en Philips met de boodschap ‘Jullie kunnen de elektrische auto definitief implementeren’. Niemand pakte het op. Ze geloofden het niet, of het paste niet bij hun business model.
Elon Musk liet het niet links liggen. Hij ontwikkelde de Tesla. Hier heeft Nederland volgens Koornstra echt iets laten liggen.
“Nederland is klein, maar wel de slimste regio ter wereld. We hebben relatief de meeste universiteiten, een winnaarsmentaliteit, we zijn ondernemend en schathemeltje-rijk. Maar toch: we bedenken van alles (innovatief), maar het ontbreekt ons aan implementatie-zin. We hadden wereldkampioen Energietransitie kunnen worden!”
De technologie zal ons moeten helpen ons leven te leiden zoals we dat willen, maar voorop staat ‘In wat voor een wereld willen we leven?’.

Waarom Robin de gevangenis niet in ging
“In Lombok bedacht Robin Berg dat je met eigen zonnepanelen je eigen elektrische auto kunt opladen en deze vervolgens kunt delen. De officiële instanties vertelden hem dat het niet door de beugel kon wat hij deed, maar de lokale wethouder Lot van Hooijdonk kon voorkomen dat Robin werd tegengehouden. Deze mensen heb je nodig om verder te komen.”

Rekensom: Wat is goedkoper? Met de trein of met de auto met chauffeur?
Een jaarabonnement met het openbaar vervoer 1e klas kost je € 7300,-.
Een zelfrijdende auto (en die komt er heel snel aan!), waarvoor je je eigen stroom opwekt, kost je ongeveer € 1000,- per jaar.

Bezit? Nee!
“Ik voorspel dat we in 2030 70% minder auto’s op de weg zien. Gewoon omdat we bewuster rijden en veel meer delen. En die dure plofauto’s? Dat zijn ‘slechts’ nog attracties. Leuk om naar te kijken, maar niet om mee naar je werk te gaan jôh.”

Worden we allemaal piloot?
Koornstra vloog in een drone, 5 meter boven de grond. Als dat de toekomst is? Veel goedkoper dan een Tesla, geen asfalt meer nodig….wat zou dat mooi zijn.

Tot slot: “Neem het heft in eigen handen, regel het anders! Word geen omstander. En, zoals zijn vader, politie-agent, zei: “Als je iets vindt, moet je het naar de politie brengen”.”

SmALL effort, big ImpACT

“We all love nature”, zo begint het filmpje. Het gaat over de keuzes die je als individu kunt maken. Het filmpje is gemaakt door studenten van het Lorentz Lyceum in Arnhem. Mede ondersteund door Petra Willems, een van de docenten en The Green Vlogger.

Deelauto’s – nijmegen.deeltautos.nl

Karla Mulder is een voorloper als het gaat om het delen van auto’s. Ze stelde ooit haar eigen auto beschikbaar, omdat ze het onzin vond dat je per se allemaal een auto moet bezitten, terwijl je er ook samen gebruik van kunt maken. In het begin hield ze de gereden kilometers in een Excel-overzicht bij, maar toen het omvangrijker werd, gebruikte ze het systeem van een slimme ICT’er, waarmee ze heel eenvoudig kan zien wie wanneer de auto heeft gereserveerd en wat de kosten en de opbrengsten zijn. Aan het einde van het jaar verdeelt ze het overschot of tekort. Dit is een landelijk systeem speciaal voor particulieren.

Bekijk de website nijmegen.deeltautos.nl en lees hoe het werkt en hoe je mee kunt doen. Er is nog ruimte voor 6 nieuwe delers!
Heel simpel:

  1. Je reserveert de auto online
  2. Je haalt de sleutel uit het sleutelkastje
  3. Na afloop zie je wat je gereden hebt en wat de kosten zijn

De auto die je inbrengt mag ook een automaat of andere auto zijn.

Muzikaal intermezzo door Maggie: ‘Bicycle’

Bakfiets en Ring-Ring

Janine Hogendoorn en Jos Sluijsmans betreden het podium.

Ring-Ring app
Janine is de bedenker van de Ring-Ring app. Het doel van de app is fietsstimulering.
Met deze app registreer je hoeveel kilometers je daadwerkelijk fietst. En nog mooier: het aantal fietskilometers in de wijk worden besteed aan een lokaal goed doel of initiatief in de wijk. En voor de fietser is het mogelijk te fietsen voor kortingen, te besteden bij lokale ondernemers. Gezond en sociaal dus!
In Nederland pakt 50% nog steeds de auto voor ritjes minder dan 10 km. In Nijmegen zijn de afstanden zo dat je dus eigenlijk geen auto nodig hebt om je in de stad te verplaatsen. Of in ieder geval, veel minder dus!
Het doel nu is om werkgevers te vinden die fietskilometers van haar medewerkers willen vertalen naar goede doelen, maar ook de gemeenten als werkgevers. De zoveelste opdracht deze avond richting Marjolijn ;-).
En nog een: als de mensen die veel fietsen nu eens beloond worden met een verlaging van de gemeentelijke belastingen? Als je veel fietst, ben je gezonder, ben je niet vervuilend voor je omgeving en ondersteun je sociale initiatieven. Dat is veel waard toch!

Bakfietsvarianten
Jos Sluijsmans benadrukt dat de stad er voor mensen is. Hoe wil je je als mens verplaatsen? Als er minder auto’s rijden, doet dat iets met het gevoel van veiligheid. Zowel verkeersveiligheid als sociale veiligheid. Een bakfiets is low-tech. Maar als het goed functioneert, levert dit meer op dat een high-tech auto bijvoorbeeld.
Jos laat een hoeveelheid sheets zien met allerlei fietsvarianten: tandemtaxi, duofiets, Struinfiets, stadsreiniging, maaltijdbezorging, pizza-oven, huissschilder, trouwfiets én de rouwfiets. En nog veel meer. http://www.fietsdiensten.nl/

Gesprek met de zaal: Wat doet u al?

Eerste reactie: “Dat autodelen, helemaal fantastisch! Wij hebben nog 2 auto’s staan, er kan er best een de deur uit.” Haar man fronst…hier moet nog even over gepraat worden waarschijnlijk.

De discussie gaat toch al snel naar ‘waarom wordt het openbaar vervoerd niet ‘zero emissie’? Het rijdt nu wel op groen gas, maar nog niet elektrisch. Het plan is wel om in 2023 emissieloos te rijden, die onderzoeken zijn volop bezig.

Reactie daarop: waarom het openbaar vervoer? Zorg dat het fietsen zodanig is ingericht, als alternatief OV-systeem.

BrengFlex is al wel een goede optie: een elektrische auto die je van gewenste halte naar gewenste halte brengt. Men kent het nog onvoldoende. Mensen denken ook dat het alleen voor hulpbehoevenden is…imago nog niet in orde dus.

Karla Mulder: “Voor een deelauto moet je een eigen oprit hebben. Is het niet mogelijk om als gemeente te zeggen ‘als je met meer dan 10 personen gebruikmaakt van deze auto, krijg je een eigen parkeerplek voor de deur’?”

“Kunnen we niet zorgen voor Riksja’s die vanaf het centraal station naar Plein ’44 rijden en door de Burchtstraat? Dat scheelt de nodige bussen.

Je merkt toch dat de mensen in de zaal niet snel over hun eigen successen vertellen, maar er wordt toch snel naar de gemeente gekeken ‘Wat gaan jullie doen?’. Misschien is dat wel waar Koornstra het over had. Voorkom dat je er iets van vindt….ga gewoon zelf aan de slag.

De Groene Prijsvraag

Uitreiking van De Groene Prijsvraag. De 2e ronde stond in het teken van Duurzaam op weg. De hoofdprijs is een elektrische fiets, beschikbaar gesteld door Zoevers. In de voorloting zijn de 5 winnaars bepaald en 2 van hen zijn aanwezig. Wat zou het leuk zijn als een van hen de fiets mee naar huis kan nemen…..en ja hoor, de hoofdprijs gaat naar Edith Hetem. Doe mee met de 3e ronde op www.degroeneprijsvraag.nl

De Circulaire ambstketen

Tot slot: Birgit Hendriks, aanjager Green Capital Challenges thema Mobiliteit, geeft de circulaire ambtsketen door aan Bert Lagerweij. Hij is aanjager van de maand mei, die in het teken van duurzame evenementen staat. Op 15 mei is het duurzaamheidscafé in en om de Studentenkerk aan de Erasmuslaan. Gratis kaarten hier te reserveren.

Muzikaal management

En zoals tijdens ieder debat verzorgt Muziquest het timemanagement. Dit om de sprekers een seintje te geven dat hun tijd er bijna opzit en ervoor te zorgen dat we niet al te veel uitlopen.

Terwijl we napraten draait Simone allerlei liedjes rondom het thema, verzin ze maar!

 

Pin It on Pinterest

Share This